Všetky články z výletu do Kataru
Qatar Airways Airbus A380 v biznis triede z Londýna do Dauhy
Letiskový salónik Qatar Airways Premium Lounge na Heathrowe
Cestovná eSIM od Airalo do Kataru
Užitočné rady na cestu do Kataru
Ubytovanie v The Chedi Katara Hotel & Resort
Letiskový salónik Qatara Airways Al Mourjan v Dauhe
Qatar Airways Airbus A350 QSuite v biznis triede z Dauhy do Londýna
Qatar Airways sú známe svojimi skvelými službami. Či sa to týka skúsenosťami pred odletom na letisku alebo počas letu. V tomto príspevku popíšem moje skúsenosti z letu Qatar Airways QR10 v lietadle Airbus A380 v biznis triede.
Upozornenie: Niektoré odkazy v tomto článku obsahujú odkazy na partnerské produkty. Ak klikneš na odkaz a kúpiš si akúkoľvek službu, môžem získať malú províziu (bez ďalších nákladov pre teba). Pomôže mi to s prevádzkovaním tohto blogu.
Letenku som si kúpila cez ich webstránku. Občas majú špeciálne akcie a ponúkajú zľavnené letenky – pre aktuálnu ponuku pozri túto stránku. Počas kupovania letenky bol let QR10 predávaný ako A350 s Q-Suite. Žiaľ, to sa však v deň odletu zmenilo na A380. Každá spoločnosť to má v obchodných podmienkach, že typ lietadla sa môže zmeniť.
V tomto článku nájdeš inšpirácie na miesto, ktoré sa oplatí navštíviť v Dauhe.
Informácie o lete
Let: Qatar Airways 10
Odlet: Heathrow London (LHR), 9:00 BST (odleteli 9:45 BST)
Prílet: Hammad International Airport, Doha (DOH), 17:45 AST (pristáli 18:15 AST)
Dĺžka letu: 6 hr 45 min
Lietadlo: Airbus A380-800
Vzdialenosť: 5470 km (3399 mi)
Sedadlo: 14K
Skúsenosť na letisku
Check-in a odovzdanie batožiny
Qatar Airways sa nachádza v Termináli 4. Prekvapilo ma to, pretože som predpokladala, že Qatar Airways bude v Termináli 3, ako aj ostatné letecké spoločnosti patriace do oneworld aliancie.
Terminál má 8 blokov (Zones) označených písmenom abecedy od A až po H. Túto informáciu je možné nájsť na mnohých informačných tabuliach, kotré sú umiestnené po celom letisku. Qatar Airways má pridelené bloky AB.
Batožina sa odovzdáva podľa cestovnej triedy. Qatar Airways má 3 cestovné triedy: prvú, biznis a ekonomickú. Zamestnanci letiska ochotne pomôžu nájsť správny rad, kde sa treba postaviť.
Keď som vstúpila do budovy, zostala som v šoku. Ako prvé som zbadala obrovský rad ľudí. Predpokladala som, že to bolo tak na hodinu alebo aj dve čakania. Vtedy som pochopila, prečo Qatar Airways odporúča svojim cestujúcim prísť na letisko 3 hodiny pred odletom.
Chvíľu som tam stála a rozmýšľala, čo urobiť. Napokon som sa spýtala zamestnanca letiska, kde je rad pre biznis triedu. Ukázal mi cestu pri okne, kde nikto nestál a za pár sekúnd som prišla k Premium Check-in.
Kým som si pripravila pas a doklad o kúpe letenky, zamestnanec Qatar Airways mi zobral kufor. Iný zamestnanec skontroloval v systéme, že naozaj dnes letím do Dauhy. Následne som dostala poradové číslo a odprevadili ma do čakárne. Kým som čakala, ponúkli mi vodu a džús.
Akonáhle sa uvoľnil pult, zamestnanec Qatar Airways prišiel za mnou a oznámil mi, že je čas na odovzdanie batožiny. Keďže mal môj kufor, aj ho vyložil na pás.
Bezpečnostná kontrola
Na každom letisku treba prejsť kontrolou príručnej batožiny a telovým skenerom. Niektoré letiská ponúkajú Fast Track (zrýchlenú bezpečnostnú kontrolu). Qatar Airways ju ponúka pre cestujúcich v biznis alebo prvej triede.
Každý cestujúci musí vyložiť z batožiny všetku elektroniku a tekutiny. Tie následne prejdú skenerom, kde zamestnanci skontrolujú či niektoré veci nie sú nebezpečné. Heathrow pomaly začína meniť tieto staré skenery za nové, kedy už nebude treba vyťahovať veci z batožiny, čím by sa mala zrýchliť kontrola.
Qatar Airways letiskový salónik
O Qatar Airways Premium Lounge som písala v tomto článku.
Nastupovanie do lietadla a odlet
Lietadlá Qatar Airways odlietajú z brán 5 (Gate 5) a 6 (Gate 6). Obe sa nachádzajú oproti letiskovému salóniku a obe sú rozdelená na dve časti: 5/6a, 5/6b. Brána 6a (Gate 6a), bola určená pre cestujúcich v ekonomickej triede. Brána 6b (Gate 6b) bola určená pre cestujúcich v prvej a biznis triede.
Nastupovanie do lietadla začalo presne podľa plánu. Najskôr zamestnanci vyzvali rodiny s malými deťmi a osoby, ktoré vyžadovali pomoc. Následne zamestnanci Qatar Airways vyhlásili nastupovanie pre všetky triedy.
Do lietadla sa nastupovalo cez dva tunely. Prvý tunel bol pre cestujúcich v prvej a biznis triede a smeroval na hornú palubu. Cestujúci v ekonomickej triede nastupovali do lietadla druhým tunelom, ktorý smeroval na spodnú časť lietadla.
Odlet bol naplánovaný na 09:00 BST (britského letného času). Pohodlne usadená v kresle som sledovala dianie okolo a popíjala špeciálny Qatar Airways džús. Vraj bol mätovo limetkový. Hoci bolo už 9:00, stále sme stáli pri bráne. Okrem nás tam stalo aj druhé Qatar Airways lietadlo, tiež A380, ktoré malo odletieť o 8:30.
Pilot nám oznámil, že kvôli obmedzeniam na letisku sa posunul náš čas odletu na 9:40. Kým sme čakali na naše poradie, stevardky (letušky) a stevardi prišli ku každému cestujúcemu a rozdali vínnu kartu. Každému predstavili ponuku jedál a spýtali sa, kedy si želáme jedlo servírovať.
Prvýkrát sa mi stalo, že sa spýtali na čas, kedy si želám servírovať jedlo. V ostatných leteckých spoločnostiach jedlo podávajú naraz pre všetkých cestujúcich. Zvyčajne to býva 1,5 alebo 2 hodiny po odlete. Veľmi ma to potešilo, pretože som nebola ešte hladná. Naplánovala som si to na 3 hodiny po odlete.
Okolo 9:25 sme opustili bránu a veľkou okľukou sme sa pomaličky, ako slimáci, pobrali k odletovej dráhe. Presne ako pilot oznámil, o 9:45 sme odleteli. A380 je obrovské lietadlo, preto trvalo pomerne dlho, kým sme nabrali správnu rýchlosť a vzlietli.
Qatar Airways kabína v biznis triede
Airbus A380-800 má 517 sedadiel. Z toho 8 v prvej triede v hornej časti lietadla, 48 v biznis triede v hornej časti lietadla, 56 v ekonomickej triede v hornej časti lietadla a 405 v ekonomickej triede v dolnej časti lietadla. Biznis trieda bola v zostave 1-2-1, kde jedno miesto bolo pri oknách a v strede boli dve miesta pre cestujúcich.
Celá kabína pôsobila luxusne a čisto. Veľmi sa mi páčila farebná kombinácia interiéru lietadla. Sedadlá pri oknách boli ladené v bordovej farbe, kým sedadlá v strede boli šedo-bordovej farby. Na každom sedadle čakala cestujúcich deka v bordovej farbe a dva vankúše.
Nad každým sedadlom bol odkladací priestor na príručnú batožinu. Okrem toho bolo v okolí sedadla niekoľko menších odkladacích priestorov na pravej a ľavej strane sedadla. Odkladací priestor po mojej ľavej strane obsahoval slúchadlá s aktívnym potlačením hluku (noise cancelling). Zároveň sa dal aj zdvihnúť a slúžil ako opierka ruky.
Ovládanie sedadla
Keď mi stevardka priniesla občerstvenie, spýtala sa, či viem, ako sa všetko obsluhuje. Tvárila som sa, že nemám tušenia. S úsmevom na tvári mi všetko detailne poukazovala.
Všetky ovládacie prvky boli po mojej pravej strane. Každá časť sedadla mala svoje vlastné ovládanie (chrbát, nohy a opierky rúk). Zvyšné dve tlačidlá slúžili na prípravu sedadla na spánok (ležatá poloha), stolovanie a prílet/odlet.
Vedľa ovládacieho panelu sedadla sa nachádzal konektor na pripojenie slúchadiel. A pod panelom sa nachádzala univerzálna zásuvka na nabíjanie elektrických zariadení. Inou možnosťou bolo použitie USB zásuvky, ktorá bola tiež v ponuke.
V pravom hornom rohu sa nachádzala lampa v prípade, že by som si chcela posvietiť pri čítaní.
Cestovná taška
Mnohé letecké spoločnosti zvyknú dávať cestujúcim v biznis a prvej triede na dlhých letoch malú cestovnú tašku. Vždy sa teším na túto taštičku. Qatar Airways dáva svojim cestujúcim produkty od francúzskej značky diptyque v niekoľkých prevedeniach. Na tomto lete ma čakala škatuľka previazaná stuhou. Ale nebola v nej Bambuľka, haha.
Okrem diptyque produktov sme dostali aj vrecúško s rúškom na tvár, ochrannými rukavicami a antibakteriálnym gélom. V škatuľke som objavila ružové ponožky, balzam na pery, telové mlieko, krém na tvár a voňavku.
Jedlo a občerstvenie
Qatar Airways ponúka širokú škálu špeciálnych jedál pre tých, ktorí majú zdravotné alebo iné požiadavky. Okrem toho ponúka aj jedlá pre dojčatá a malé deti. Špeciálne jedlo je dôležité si vybrať pred check-inom, ideálne aspoň jeden deň dopredu.
Špeciálne jedlo je vždy prekvapenie. Ak lietam s British Airways (BA), buď dostanem tresku alebo tofu v kari omáčke. Keď mi stevardka vysvetľovala moje menu, začala som sa smiať, akonáhle povedala slovo treska. Veľmi sa začala ospravedlňovať, keď som jej povedala moje skúsenosti s BA.
Objednala som si ďalší džús a tentokrát som si k predjedlu objednala aj pohár francúzskeho ružového šampanského (Brut Rosé) od Alfred Gratien. Okrem toho bolo v ponuke aj ďalšie francúzske šampanské Laurent-Perrier Brut.
Presne ako som si objednala, 3 hodiny po odlete mi začali servírovať jedlo. Najskôr priniesli uhorku s lososovým krémom, po ktorej nasledovalo mezze (humus, niečo paprikové štipľavé a baba ganoush) s pita chlebom. Ako druhé predjedlo mi doniesli maličké baklažány s cviklou na zelenej omáčke.
Po hlavnom jedle, treske, nasledovala moja obľúbená časť – dezert. Dostala som misku s ovocím a dezertné francúzske víno Grand Cru Classé Sauternes 2016 od Chateau Doisy-Védrines. Nesmel chýbať malý vlhký uteráčik na osvieženie sa po jedle.
Pred prípravou na pristátie nám personál rozdal čokoládu v malej krabičke.
Salónik
Obrovské prekvapenie, ktoré som naozaj nečakala. V hornej časti lietadla sa nachádzal malý salónik, kde si cestujúci v prvej a biznis triede mohli posedieť. V strede bol bar s rôznymi alkoholickými nápojmi, ovocím, jednohubkami a dezertmi.
Bar sa zatvára hodinu pred pristátím. Veľmi som ľutovala, že môj let netrval aspoň 12 hodín. Určite by som tu strávila viac času.
Zábava, filmy, wifi, hry
17 palcový monitor bol umiestnený pred každým cestujúcim. Akonáhle som si poukladala všetky veci na svoje miesta a pohodlne sa usadila, rýchlo som začala študovať menu.
V prípade dlhých letov, ako bol tento, cestujúci mohli stráviť čas pozeraním filmov, počúvaním hudby, hraním sa hier (Mahjong, Go a Shogi), či sledovaním rôznych údajov o lete. V ponuke filmov som našla mnohé novinky, ktoré tento rok prišli do kín. Dokonca som objavila celú kolekciu Harry Pottera a ostatných filmov od J.K.Rowlingovej.
Mojou najobľúbenejšou činnosťou bolo sledovanie trasy letu.
Wifi v ponuke nebola.
Toalety
Na toalety som bola zvedavá. Dve toalety sa nachádzali medzi prvou triedou a biznis. Ďalšie dve toalety sa nachádzali za sedadlami biznis triedy. Na moje milé prekvapenie som tam našla zubné kefky a žiletky na holenie. Produkty na toaletách boli tiež od spoločnosti dyptyque.
Boli čisté a vždy tam bol dostatok toaletného papiera, papierových utierok a vreckoviek.
Prílet
Let bol veľmi príjemný bez silných turbulencií. Pristali sme o 18:00 AST, miestneho času v Dauhe. Trvalo približne 15 minút, kým sme došli k bráne. Rovnako ako pri nastupovaní, aj pri vystupovaní z lietadla sme použili rôzne východy. Prvá a biznis triedy mali vlastné dvere.
A potom nastal absolútny chaos. Keďže sme meškali, všetci sa tlačili a utekali, aby stihli ďalší let. Zamestnanci letiska posielali všetkých cestujúcich do spodnej časti príletovej brány. Tým som sa ocitla v zóne pre prestup (transfer). Neostávalo mi nič iné, len sa vrátiť k lietadlu a potom vyjsť na horné poschodie.
Letisko v Dauhe pôsobilo obrovským dojmom. Asi to bolo aj tým, že bolo prázdne. Trvalo asi 20 minút, kým som sa dostala na pasovú kontrolu. V radoch nečakalo veľa ľudí, ale pracovníci pracovali pomaly. Mnohým cestujúcim odobrali odtlačky všetkých prstov a ešte ich k tomu aj odfotili. Možno dlho trvala kontrola víz. Slováci na vstup do Kataru víza nepotrebujú (podľa informácií z roku 2023). V mojom prípade chceli len odtlačky 4 prstov na pravej ruke a bolo vybavené.
Na informačnej tabuli som si našla číslo batožinového pásu – 6. Batožina ma tam už čakala.
Príletový letiskový salónik
Na niektorých letiskách sa nachádzajú aj príletové salóniky (Arrival Lounge). Väčšinou ich využívajú cestujúci, ktorí idú na pracovné stretnutia priamo z letiska.
Záver
Qatar Airways prekonal moje očakávania. Možno to bolo aj tým, že po sklamaní z Cathay Pacific som nemala veľké očakávania. Nečudo, že sa táto letecká spoločnosť pravidelne umiestňuje medzi prvými tromi miestami v každoročnom hodnotení.
Personál bol neskutočne milý a pozorný počas celej cesty. Vôbec by mi nevadilo, ak by let trval oveľa dlhšie.
Najnovšie recenzie letov a letiskových salónikov
- Recenzia salónika Platinum Lounge na letisku v Budapešti
- Recenzia nového salónika MyLounge na letisku Luton
- Katastrofa na letisku v Bratislave – Salónik Mastercard Lounge
- Recenzia Citilink letu z Jogjakarty do Jakarty A320
- Recenzia letu Garuda Indonesia z Jakarty do Jogjakarty B737
- Recenzia Blue Sky Premier Lounge na letisku v Jakarte