Občas sa stane, že nie všetko ide podľa plánu. Čím viac človek cestuje, tým má viac zaujímavých, občas stresujúcich zážitkov z ciest. Mne sa počas návratu z Indonézie stala veľmi stresujúca situácia na letisku v Abú Dhabí.
Upozornenie: Niektoré odkazy v tomto článku obsahujú odkazy na partnerské produkty. Ak klikneš na odkaz a kúpiš si akúkoľvek službu, môžem získať malú províziu (bez ďalších nákladov pre teba). Pomôže mi to s prevádzkovaním tohto blogu.
Qatar Airways má na letisku v Dauhe salónik Al Mourjan, ktorý je známy medzi fanúšikmi cestovania. Asi každý cestovateľ, ktorého poznám, túži aspoň raz tento salónik navštíviť. V mojom prípade tomu určite tak bolo.
Na internete som o ňom čítala iba pozitívne recenzie. Je určený iba pre cestujúcich v prvej triede. Všetci vieme, že letenky v prvej triede sú tie najdrahšie a stoja niekoľko tisíc, či dokonca vyše desať tisíc euro.
Existuje aj lacnejšie riešenie. A to je let v “prvej” triede v rámci Blízkeho východu. “Prvej” som dala do úvodzoviek, pretože to nie je prvá trieda, ako ju poznáme z medzinárodných letov. Je to skôr štýl americkej prvej triedy, kde prvá znamená, že sedadlá sa nachádzajú vpredu lietadla.
Už niekoľko rokov zbieram Avios v British Airways. Avios je virtuálna mena, ktorá sa získava za lietanie. Následne sa za ňu dajú kúpiť letenky. Avios má obrovskú výhodu, a to, že ju požívajú viaceré letecké spoločnosti. Okrem British Airways je to aj katarská spoločnosť Qatar Airway, fínska letecká spoločnosť Finnair, írska Air Lingus, či dokonca španielska spoločnosť Iberia.
Na stránke British Airways som si za nazbierané Avios body kúpila letenky z Abú Dhabí do Dauhy v “prvej” triede a z Dauhy v biznis triede do Londýna.
Asi dva mesiace pred cestou Qatar Airways zrušil pôvodný let z Abú Dhabí do Dauhy. Môj pôvodný let bol naplánovaný o druhej hodine ráno. Ten zrušili a miesto toho ma premiestnili na let o 5 hodine ráno. Akonáhle som sa o tejto zmene dozvedala, prihlásila som sa do svojej rezervácie a vybrala si sedadlo 1A.
Po návrate z Jakarty (článok čo vidieť v Jakarte, článok čo vidieť v Jogjakarte) som netrpezlivo čakala na letisku už od deviatej večer. V Abú Dhabí som si pozrela, čo sa mi dalo (článok čo vidieť v Abú Dhabí). Keďže sa už zotmelo a nechcela som sa po tme pohybovať po meste, neostávalo mi nič iné, iba tráviť čas na letisku. Pôvodne som dúfala, že budem môcť získať letenky skôr a stráviť zvyšný čas v salóniku (recenzia tu).
Posledný let Qatar Airways z Abú Dhabí do Dauhy bol okolo jedenástej. Odvážne som sa postavila do radu na check in. Keď som prišla na rad, žiaľ, povedali mi, že systém im nezobrazí iný let a nevedia mi vytlačiť letenky. Povedali, že mám prísť o tretej ráno.
Čas ubiehal neskutočne pomaly. Snažila som sa nezaspať. Bála som sa, že sa nezobudím a zmeškám let. Nadopovaná kávou som to zvládla a o tretej som ako prvá nacupitala k prepážke na odbavenie batožiny.
Vymenila som si pár zdvorilostných viet so zamestnancom, odovzdala mu pas a očakávala letenky. Zamestnanec horlivo poťukal do klávesnice a nič sa nedialo. Následne nasnímal môj pas a stále sa nič nedialo. A znova niečo naťukal do klávesnice. Už sa mi to nepozdávalo. O pár sekúnd sa ma spýtal na číslo rezervácie. V emaily som si našla email od British Airways a povedala mu tú magickú kombináciu písmen a čísel.
Systému sa to pravdepodobne nepáčilo, pretože sa ma spýtal, že o koľkej mám letieť. No predsa prvým dnešným letom. Presne tým, ktorý bol zobrazený na všetkých monitoroch. Nepozdávalo sa mi to, pretože systém mu tvrdil niečo iné. Vraj ma stále videl na tom zrušenom lete o druhej ráno. Vysvetlil mi, že British Airways ma neprehodili na tento nový let. Qatar Airways systém má staré informácie a vidí ma, že som zmeškala let.
Zostala som v šoku. Už sa mi stalo naozaj všeličo, ale aby som zmeškala zrušený let? Je to vôbec možné? Keby sa mi to osobne nestalo, tak tomu neuverím.
Odporučil mi zavolať British Airways a povedať im, nech si to opravia v systéme. Jemu sa to vraj prehodiť nedalo. Priznám sa, môj unavený rozum tomu vôbec nerozumel. Hlavne kvôli tomu, že som si pred odletom vedela v ich systéme vybrať nielen sedadlo ale aj špeciálne jedlo.
Zabudni na drahý roaming, vyskúšaj eSIM od E-TravelSIM
Neostávalo mi nič iné, iba volať British Airways. Prečo im? Pretože cez nich som kupovala letenky. Po zavolaní na ich zákaznícky servis som dostala automatickú hlášku, že už je mimo pracovných hodín a najbližšie otvoria v pondelok ráno o ôsmej. Bola sobota, určite nemôžem čakať do pondelka.
Ešte som stála pri prepážke, tak som sa toho zamestnanca spýtala, či náhodou nemá nejaké interné číslo. Predsa len patria pod jednu alianciu a určite si často volajú. Povedal mi, že nemá. Zároveň dodal, že toto sa im stáva pravidelne. Nepotešilo ma to.
Poslal ma nabok, aby mohol začať odbavovať iných cestujúcich. Sadla som si na lavičku a začala som hľadať iné čísla, na ktoré by som mohla zavolať. Skúsila som Singapur, ale tam ešte neboli otvorení. Ďalšie číslo bola Amerika. Ani tam som nebola úspešná. Hovor sa zrušil s hláškou, že momentálne majú veľký počet hovorov a mám zavolať neskôr.
Ďalšia v poradí bola India. Tiež ešte neboli otvorení. Zúfalá od toľkých neúspechov, som odchytila Qatar Airways zamestnankyňu, vysvetlila jej môj problém, a spýtala sa, či mi nevie odporučiť iné možnosti.
Vraj si môžem kúpiť novú letenku a nechať si to preplatiť. Rozmýšľala som, či by mi to vôbec BA preplatilo. Možno ani nie.
Dobre, tak táto možnosť neprichádzala do úvahy. Musí existovať spôsob, ako kontaktovať British Airways aj po pracovnej dobe. Predsa len ľudia lietajú 24 hodín denne.
Ďalší pokus bolo použitie četu na ich webstránke. Po prihlásení sa do svojho účtu som ťukla na bublinku četu. Systém vyhlásil, že som siedma v poradí. To nebolo až také zlé. Aj po 30 minútach som stále bola siedma. Nakoniec to kvôli nečinnosti celé padlo.
Zostávala hodina do konca checkinu. Stále som sa nevzdávala a premýšľala, čo ešte môžem urobiť. Môj unavený, nevyspatý mozog si zrazu spomenul, že niekde na internetových fórach som čítala, že British Airways používa Facebook a X (bývalý Twitter). Za pokus nič nedám.
Asi 5 minút mi trvalo, kým som si spomenula na detaily svojho X (Twitter) účtu. Po úspešnej zmene hesla a prihlásení sa, som našla British Airwyas účet a napísala im. A potom len čakala, kým odpíšu. A čakala… Konečne mi odpísali po 45 minútach. Vyžiadali si údaje na overenie totožnosti (meno, priezvisko, číslo rezervácie, a ešte iné údaje). Ako blesk z jasného neba, a hlavne plná nádeje, som im v tú istú minútu odpísala. A potom znova čakala…
Už som sa rozlúčila s tým, že odletím. Keď ostávalo len 10 minút do konca checkinu na tento let, išla som znova k prepážke na odovzdanie batožiny. Spýtala som sa zamestnancov, či si môžem odfotiť ich systém, kde to ukazuje, že som stále uvedená na tom zrušenom lete. Plánovala som si kúpiť novú letenku a nechať si ju preplatiť od British Airways. Pre istotu som chcela mať dôkaz, že problém bol na ich strane.
Chvíľu sa medzi sebou radili, predsa len to bol ich firemný systém. Napokon mi prikývli a ja som si pripravila kameru na telefóne. Ako hľadali moju rezerváciu, objavil sa na ich tvárach úžas a prekvapenie. S obrovskou radosťou mi oznámili, že všetko je už v poriadku a už ma vidia na tomto lete o piatej.
Určite to bolo počuť na celom svete, ako mi zo srdca padol obrovský kameň. Spýtala som sa ich, ako je to možné. Mne sa nepodarilo nikomu dovolať. Jeden z nich mi prezradil, že písal na centrálu do oneworld aliancie. Už im v minulosti vedeli s podobným problémom pomôcť.
Všetkým som im poďakovala za ich pomoc. Naozaj som si to vážila. Mohli to nechať tak a vôbec nič neriešiť. Vypýtala som si ich mená, a keď som prišla domov, napísala som ďakovnú správu na Qatar Airways, kde som ich vychválila do neba. Dúfam, že dostali nejaké odmeny.
S vytlačenými letenkami som utekala na bezpečnostnú kontrolu a potom k správnemu východu. Ako som tam upachtená dobehla, už sa začalo nastupovať do lietadla.
Stres zo mňa začal opadať, až keď som sedela v lietadle. Niekoľko mesiacov som sa tešila na tento let, pretože som si chcela vyskúšať regionálnu prvú triedu. Vôbec som si ho nedokázala užiť, pretože som počas celého letu myslela na to, čo sa mi práve prihodilo.
Čo robiť v takejto, alebo podobnej situácii?
– Určite si treba zachovať chladnú hlavu. Je to ťažké, ale zbytočný stres navyše nič nevyrieši.
– Sadnúť si, vydýchať sa a snažiť sa ukľudniť (v rámci možnosti). Porozmýšľať, poprípade sa spýtať, aké sú možnosti. Neriešiť zbŕklo.
– Nekričať na pracovníkov letiska a leteckej spoločnosti. Krikom sa nikdy nič nevyrieši, práve naopak. Ak sa človek k ním správa slušne, tak urobia všetko pre to, aby pomohli. Preto sa vždy treba správať slušne.
– Zavolať alebo napísať známym, ktorí majú skúsenosti s lietaním. Možno budú vedieť poradiť.
– Mať prístup na internet (buď cez letiskovú wifi alebo cestovnou SIMkou – recenzie tu). Na internete sa dajú nájsť rôzne rady a odporúčania.
– Pred odcestovaním si pripraviť si čísla na leteckú spoločnosť, alebo cestovnú agentúru, kde sa kupovali letenky. Môže sa stať, že to nepomôže (ako v mojom prípade).
Najnovšie články potulkami svetom
- 15 dôvodov, prečo navštíviť Káhiru v Egypte
- Skryté krásy starobylých chrámov v Jogjakarte, Indonézii
- 15 miest, ktoré treba navštíviť v Sofii, Bulharsku
- 10 miest, ktoré treba navštíviť v Abú Dhabí, Emirátoch
- 10 dôvodov, prečo navštíviť Bolognu v Taliansku
- 10 dôvodov, prečo navštíviť Reykjavík na Islande