Hongkong len pred pár týždňami otvoril hranice pre cestujúcich. A tak sa mi naskytla príležitosť navštíviť tento mestský štát. Z priamych letov som mala na výber British Airways alebo Cathay Pacific. Rozhodla som sa pre Cathay Pacific biznis triedu, keďže som touto leteckou spoločnosťou ešte predtým neletela.
Upozornenie: Niektoré odkazy v tomto článku obsahujú odkazy na partnerské produkty. Ak klikneš na odkaz a kúpiš si akúkoľvek službu, môžem získať malú províziu (bez ďalších nákladov pre teba). Pomôže mi to s prevádzkovaním tohto blogu.
Informácie o lete
Let: Cathay Pacific 250
Odlet: Heathrow London (LHR), 18:20 BST
Prílet: Chek Lap Kok Hong Kong (HKG), 13:40 HKT
Dĺžka letu: 11hr, 54min
Lietadlo: Boeing 777-300ER B-HNR
Vzdialenosť: 9 641km (5951mi)
Sedadlo: 22K
Nákup letenky
Letenku si môžeš kúpiť priamo na stránke Cathay Pacific, kde môžeš porovnať ceny rôznych leteckých spoločností.
Skúsenosť na letisku
Check-in a odovzdanie batožiny
Cathay Pacific sa nachádza v Termináli 3 spolu s mnohými inými leteckými spoločnosťami. Terminál má 7 blokov označených písmenom abecedy od A až po G. Túto informáciu je možné nájsť na mnohých informačných tabuliach umiestnených po celom letisku. Cathay Pacific má pridelený blok C spolu s Finnair a Qantas.
Batožina sa odovzdáva podľa cestovnej triedy. Cathay Pacific má 4 cestovné triedy: prvú, biznis, prémium ekonomickú a ekonomickú. Zamestnanci letiska ochotne pomôžu nájsť správny rad, kde sa treba postaviť.
Keď som prišla k časti pre biznis triedu, na moje prekvapenie, nikto nečakal v rade na odovzdanie batožiny. Zamestnankyni som podala pas a vyložila kufor na váhu. Zamestnankyňa skontrolovala v systéme moje údaje, spýtala sa či nemám v kufri zakázané veci (napríklad baterky, plynovú bombu a podobne). Celý zoznam zakázaných vecí bol na obrázku pri jej monitore. Potom mi podala letenku a vstupenku do letiskového salónika a zároveň mi vysvetlila kde sa nachádza salónik a o koľkej začína vstup do lietadla (boarding). Okrem toho ma oboznámila, že mám právo použiť Fast Track (zrýchlená kontrola) na bezpečnostnú kontrolu.
Bezpečnostná kontrola
Po odovzdaní batožiny som sa eskalátorom vyviezla na horné poschodie. Na každom letisku treba prejsť kontrolou príručnej batožiny a telovým skenerom. Niektoré letiská ponúkajú Fast Trackom (zrýchlenú bezpečnostnú kontrolu). Cestujúci v biznis alebo prvej triede môžu využiť túto službu.
Každý cestujúci musí vyložiť z batožiny všetku elektroniku a tekutiny. Tie následne prejdú skenerom, kde zamestnanci skontrolujú či niektoré veci nie sú nebezpečné. Heathrow pomaly začína meniť tieto staré skenery za nové, kedy už nebude treba vyťahovať veci z batožiny, čím by sa mala zrýchliť kontrola.
Fast Track má len dve skenovacie zariadenia a dosť často sa stáva, že ľudia v radoch čakajú dlho. Tentokrát tu nečakalo až tak veľa ľudí a kontrola prebehla bezproblémovo. Následne som po ceste do letiskového salónika obdivovala výklady rôznych obchodov.
Cathay Pacific letiskový salónik
Viac o Cathay Pacific letiskovom salóniku je v tomto článku.
Boardovanie
Nastupovanie do lietadla začalo presne podľa plánu. Keď zamestnanci vyhlásili, že sa začína nastupovanie do lietadla (boardovanie), cestujúci sa začali stavať do štyroch radov podľa označení na tabuliach. Bordová informačná tabuľa bola pre cestujúcich v prvej triede. Cestujúci v biznis triede použili modrú informačnú tabuľu. Tyrkysová informačná tabuľa bola pre prémium ekonomickú triedu a zelená informačná tabuľa pre ekonomickú triedu.
Do lietadla sa nastupovalo cez dva tunely. Prvý tunel bol pre cestujúcich v prvej a biznis triede a mal bordovú a modrú tabuľu. Cestujúci v prémium ekonomickej a ekonomickej nastupovali do lietadla druhým tunelom označeným zelenou tabuľou.
Všetci cestujúci si pomerne rýchlo našli svoje miesto a o 18:30 sme čakali na povolenie na odlet. Počas cesty na odletovú dráhu nám stewardi zopakovali bezpečnostné pokyny a ukázali únikové východy. Kapitán čoskoro (first officer) vyhlásil, že riadiaca veža nám dala povolenie na odlet. A za pekného slnečného dňa sme bezproblémovo vzlietli.
Cathay Pacific kabína v biznis triede
Boeing 777-300ER B-HNR má 368 sedadiel. Z toho 40 v biznis triede, 32 v prémium ekonomickej triede a 296 v ekonomickej triede. Biznis trieda bola v zostave 1-2-1, kde jedno miesto bolo pri oknách a v strede lietadla boli dve miesta pre cestujúcich.
Celá kabína bola ladená vo farbách Cathay Pacific a to Bangladéžskej zelenej. Priznám sa, prvýkrát som počula o takejto zelenej. Kým sedadlá boli z hrubšej, ale ľahko čistiteľnej látky, opierky na ruky a stolík na vyloženie nôh boli z kože.
Nad každým miestom bol odkladací priestor na príručnú batožinu. Okrem toho bolo v okolí sedadla niekoľko menších odkladacích priestorov. V skrinke pri okne ma čakala fľaša vody a slúchadlá s aktívnym potlačením hluku (noise cancelling). Keď som si sadla, pri nohách som objavila ďalší priestor na odloženie topánok.
Moje sedadlo bolo pri okne, tak som pri ňom mala aj taký malý pultík na odloženie notebooku, novín alebo pohárov. Ach, je to úplne skvelý pocit vystrieť si nohy!
Ovládanie sedadla
Všetko ovládacie prvky som našla po mojej pravej strane. V hornom rohu sa nachádzala lampa v prípade, že by som si chcela posvietiť pri čítaní. Pod ňou sa nachádzalo ovládanie sedačky. Každá časť sedadla mala svoje vlastné ovládanie (chrbát, zadok a nohy). Zvyšné dve tlačidlá slúžili na prípravu sedadla na spánok (ležatá poloha) a prílet/odlet.
Na nabíjanie elektrických zariadení boli dve možnosti – univerzálna zástrčka na paneli s ovládacími prvkami a USB zásuvka v skrinke so slúchadlami. Týmto má každý cestujúci na výber a nemusí sa stresovať, že nemá správnu koncovku.
Na stolíku na nohy som našla jednorazové šľapky a veľkú šedú tašku. Po otvorení som zistila, že sa v nej nachádza posteľná bielizeň. Keď som bola pripravená na spánok, len som si dala sedadlo na ležato a prikryla ho plachtou. Už len stačilo, aby som sa prikryla perinou a mohla som pohodlne spať.
Personál neponúkol pomoc cestujúcim s prípravou sedadiel na spánok, čo ma dosť prekvapilo. Nie každý cestujúci vedel, ako použiť ovládanie a dať si sedadlo do ležatej polohy.
Cestovná taška
Mnohé letecké spoločnosti zvyknú dávať cestujúcim v biznis a prvej triede na dlhých letoch malú cestovnú tašku. Cathay Pacific dáva svojim cestujúcim produkty od britskej značky Bamford v niekoľkých farebných prevedeniach. Na tomto lete som dostala tmavo modrú taštičku. Našla som si nej masku na oči, zubnú kefku, zubnú pastu, ústnu vodu, štuple do uší, balzam na pery, zvlhčovač tváre a telové mlieko.
Jedlo a občerstvenie
Niekoľko minút po nástupe a usadení sa, prišli stewardi s táckou s tromi rôznymi nápojmi: vodou, šampanským a Cathay Delight. Neodolala som a vzala si šampanské. Veď ma čakal dlhý let a aby sa mi lepšie zaspalo.
Večera
Na pulte pri okne ma čakalo menu, ktoré bolo v angličtine a kantónčine. V ponuke jedál boli dve predjedlá (cuketová polievka a šunka s buffalo mozzarellou), päť hlavných jedál (baklažánové rolky, krevetová wonton polievka, losos, kura s hubami a bambusovými výhonkami a bravčové). Ako dezert boli v ponuke miska s čerstvým ovocím, čokoládová pena, marakujový cheesecake, zmrzlina, pralinky a syrový tanier.
Hneď po vzlietnutí stewardi došli s tabletmi za cestujúcimi a začali sa pýtať, aké nápoje a jedlo by si žiadali. Zopár minút po objednaní jedla došli s nápojmi. Veselo som pokračovala v pití šampanského, no tentokrát som si k tomu dala aj Cathay Delight. Je to nealkoholický ovocný nápoj s kiwou a mätou. Výborný, vrelo odporúčam.
Rozhodla som sa pre šunku s buffalo mozzarellou ako predjedlo, krevetovú wontom polievku a ako bonus som dostala až dva dezerty – čokoládovú penu a marakujový cheesecake. No, čo mám povedať, steward ma ukecal na dva dezerty, keďže som sa medzi nimi nemohla rozhodnúť.
Personál lietadla pripravil rôzne čipsy, sladkosti, popkorn, zmrzlina a ovocie. Okrem toho si cestujúci mohli objednať aj baklažánové rolky, krevetovú wonton polievku, hovädzí burger.
Raňajky
Raňajky začali podávať dve hodiny pred pristávaním. Každý cestujúci mohol vyplniť kartičku a objednať si dopredu, čo si želá na raňajky a kedy sa želá zobudiť personálom. V ponuke bolo až päť jedál: wellness raňajky (super zdravá ovocná miska s chia semiačkami), ľahké raňajky (vajíčko s kozím syrom a guacamole), čínske raňajky (kaša s hovädzím mäsom a hríbami), kontinentálne raňajky, rýchle raňajky (káva so sladkým pečivom).
Zábava, filmy, wifi, hry
18,5 palcový monitor bol bezpečne zaklapnutý pre lepší pohyb počas ukladania vecí pred odletom. Akonáhle som si poukladala všetky veci na svoje miesta a pohodlne sa usadila, rýchlo som ho vyklopila a študovala menu.
V prípade dlhých letov, ako bol tento, cestujúci mohli stráviť čas pozeraním filmov, počúvaním hudby, hraním sa hier, či sledovaním rôznych údajov o lete. V ponuke filmov som našla mnohé novinky, ktoré tento rok prišli do kín. Okrem toho tam boli rozprávky pre deti a filmy z Ázie, či už čínske, indické, kórejské a hongkongské. Pozrela som si zopár filmov z hongkongskej produkcie.
Počas odletu som sledovala kameru umiestnenú na podvozku lietadla a videla som ako zamestnanec letiska navigoval lietadlo a ako opustilo terminál.
Mojou najobľúbenejšou činnosťou bolo sledovanie trasy letu. Na niektoré hlavné mestá sa dalo kliknúť a následne sa zobrazilo zopár údajov o danom meste.
Wifi som v ponuke nenašla. Nie, žeby som to potrebovala, ale bola som zvedavá.
Toalety
Dôležitá časť lietadla, nakoľko let trval skoro 12 hodín. Okrem mydla na ruky a telového mlieka som tam nič iné nenašla, čo ma dosť sklamalo. Čakala som, že tam budú zubné kefky a ústna voda, ako v mnohých iných lietadlách (napríklad Japan Airlines).
Boli čisté a vždy tam bol dostatok toaletného papiera, papierových utierok a vreckoviek.
Prílet
Do upršaného Hongkongu sme prileteli presne podľa plánu. Trvalo nám 10 minút, kým sme sa dostali z pristávacej dráhy k terminálu. Nesťažujem sa, umožnilo mi to sledovať okolité lietadlá. Na moje prekvapenie na letisku bolo zaparkovaných veľa Boeing 747, mojich obľúbených lietadiel.
Vystupovanie z lietadla prebiehalo rovnako ako nastupovanie – najskôr sa začalo biznis triedou, následne pokračovala prémium ekonomická a na záver vystúpili cestujúci z ekonomickej triedy. Pri vstupe na letisko nás čakala informácia na tabuli, kde sa nachádzajú kufre.
Naše lietadlo pristálo na vzdialenom termináli a ta tak sme na presun použili malý podzemný vláčik. Je to automaticky riadený vláčik bez obsluhy. Má asi štyri vagóny a premáva každých 5 minút medzi terminálmi.
Batožina bola doručená oveľa rýchlejšie ako pasová kontrola (Immigration/passport control). Mnohí cestujúci stále čakali v rade na kontrolu pasu, kým batožina už na nich čakala v batožinovej hale na pohyblivom páse. Na porovnanie: na Londýnskom Heathrowe sa na batožinu čaká 45-60 minút po prejdení pasovej kontroly.
Záver
Pred pandémiou všetci moji známi ospevovali Cathay Pacific, že aké skvelé služby majú. Personál bol neskutočne milý a pozorný pri podávaní občerstvenia. Musím sa priznať, že ja by som ich služby skvelé nenazvala. Také priemerné, nič extra. Asi to bude tým, že Hongkong ešte len nedávno otvoril hranice. Ako mnohé iné letecké spoločnosti, aj Cathay Pacific ešte zaškoľuje zamestnancov a chvíľu potrvá, kým sa to všetko vráti do pred kovidového stavu.
Najnovšie recenzie letov a letiskových salónikov
- Recenzia salónika Platinum Lounge na letisku v Budapešti
- Recenzia nového salónika MyLounge na letisku Luton
- Katastrofa na letisku v Bratislave – Salónik Mastercard Lounge
- Recenzia Citilink letu z Jogjakarty do Jakarty A320
- Recenzia letu Garuda Indonesia z Jakarty do Jogjakarty B737
- Recenzia Blue Sky Premier Lounge na letisku v Jakarte