V tomto článku sa budem venovať ekonomickej triede od Qatar Airways. Nedávno som mala možnosť letieť na lete QR16 katarskej leteckej spoločnosti Qatar Airways. Tento let bol z Londýna do Dauhy a bol lietadlom Boeing 777.
Upozornenie: Niektoré odkazy v tomto článku obsahujú odkazy na partnerské produkty. Ak klikneš na odkaz a kúpiš si akúkoľvek službu, môžem získať malú províziu (bez ďalších nákladov pre teba). Pomôže mi to s prevádzkovaním tohto blogu.
Koncom roka (2023) som dostala nápad navštíviť Indonéziu. Na tom by nebolo nič zvláštne, len ja som si zvolila trochu netradičnú cestu – cez Katar, Spojené Arabské Emiráty a Srí Lanku. Cestu som si rozdelila na dve časti. Prvú časť som absolvovala s Qatar Airways, druhú so SriLankan Airlines.
Recenzie letov z tohto výletu do Indonézie:
Lety z výletu do Indonézie
Qatar Airways Airbus B777-300ER ekonomickej triedy z Londýna do Dauhy (tento článok)
Qatar Airways let z Dauhy do Abú Dhabí Boeing 737 Max 8 ekonomická trieda
SriLanka Airlines let z Abú Dhabí do Colomba A320 biznis trieda
SriLanka Airlines let z Colomba do Jakarty Airbus A330 biznis trieda
Garuda Airlines let z Jakarty do Yogyakarty Boeing 737 Max 8 ekonomická trieda
Citilink let z Yogyakarty do Jakarty Airbus A320 ekonomická trieda
SriLankan Airlines let z Jakarty do Colomba A320 biznis trieda
Fitsair let z Colomba do Abú Dhabí A320 biznis trieda
Qatar Airways let z Abú Dhabí do Dauhy Boeing 737 Max 8 prvá trieda
Qatar Airways let z Dauhy do Londýna (Gatwick) Boeing 787 Dreamliner biznis trieda
Minulý rok som si vyskúšala, aké je to letieť Qatara Airways biznis triedou (A380 recenzia, QSuite A350 recenzia). Výhodou je, že Qatar Airways lieta aj do Viedne, dokonca trikrát denne (2x Airbus A320, 1X Boeing 777).
Kúpa leteniek
Letenku do Abú Zabí som kupovala cez stránku Qatar Airways. Na výber som mala niekoľko letov, ale napokon som sa rozhodla pre nočný let. Odlet bol o 21:30 z Londýna a prílet o 7:10 do Dauhy. Následne o 8:45 odlet z Dauhy a prílet o 10:50 do Abú Zabí.
Keď som si kupovala letenku, tento let bol predávaný ako let s Airbus A350. Qatar Airways je známy častou zmenou lietadiel. Preto sa netreba na túto informáciu veľmi spoliehať. Mnoho ľudí bolo sklamaných, že si kúpili letenky v biznis triede, mysliac si, že poletia v QSuite. Žiaľ, nič sa s tým nedá robiť, je to v ich podmienkach, že typ lietadla sa môže zmeniť.
Informácie o lete
Let: Qatar Airways 16
Odlet: Heathrow London (LHR), 21:30 GMT (odleteli 21:54 BST)
Prílet: Hammad International Airport, Doha (DOH), 7:10 AST (pristáli 7:12 AST)
Dĺžka letu: 6 hr 18 min
Lietadlo: Boeing 777-300ER (B77W)
Vzdialenosť: 5241 km (3257 mi)
Sedadlo: 16A
Cesta na letisko
Cesta nezačala práve najlepšie. Na letisko Heathrow v Londýne ide metro linky Picadilly a Elisabeth. Okrem toho ide vlak Heathrow Express z vlakovej stanice Paddington. Počas víkendu, keď som vyrazila na cesty, ani jedna linka metra nepremávala. Stáva sa to pomerne často, preto odporúčam pozrieť aspoň deň dopredu na stránke TFL/link na tfl), či nie je plánovaná výluka alebo štrajk.
Keďže ani jedno metro nešlo na letisko, našla som si náhradu – tri autobusy. Cestovala som naľahko, takže to nebol problém. Ak by som mala veľký, ťažký kufor, premýšľala by som nad Uberom alebo iným prepravcom.
Skúsenosť na letisku
Check-in a odovzdanie batožiny
Qatar Airways sa nachádza v Termináli 4.Terminál má 8 blokov (Zones) označených písmenom abecedy od A až po H. Túto informáciu je možné nájsť na mnohých informačných tabuliach umiestnených po celom letisku. Qatar Airways má pridelené bloky AB.
Batožina sa odovzdáva podľa cestovnej triedy. Qatar Airways má 3 cestovné triedy: prvú, biznis a ekonomickú. Zamestnanci letiska ochotne pomôžu nájsť správny rad, kde sa treba postaviť.
Oproti mojej predchádzajúcej skúsenosti z minulého roka (odkaz na článok), tentokrát tu bolo iba zopár cestujúcich. Cestujúci v prvej a biznis triede majú špeciálny rad na ľavej strane. Tak isto aj členovia leteckého programu oneworld alliance a Qatar Airways majú špeciálnu časť (Priority Boarding), ktorá sa nachádza medzi biznis a ekonomickou triedou.
Qatar Airways odporúča svojim cestujúcim prísť na letisko 3 hodiny pred odletom. Tak isto odporúčam prísť na letisko skôr, ideálne 3 hodiny pred odletom. Sedadlá pri únikových východoch (emergency exit) sa nedajú vybrať online, ale prideľujú iba na letisku. Ak chceš miesto s väčším priestorom na nohy, treba rozhodne prísť pred ostatnými cestujúcimi a spýtať sa naň pri odovzdávaní batožiny. Lety s Londýna do Dohy sú zvyčajne vypredané, je nepravdepodobné, že vedľajšie sedadlo nebude obsadené.
Bezpečnostná kontrola
Na každom letisku treba prejsť kontrolou príručnej batožiny a telovým skenerom. Niektoré letiská ponúkajú Fast Track (zrýchlenú bezpečnostnú kontrolu). Qatar Airways ju ponúka pre cestujúcich v biznis alebo prvej triede a tak isto aj cestujúcim s určitým statusom v oneworld alliance.
Každý cestujúci musí vyložiť z batožiny všetku elektroniku a tekutiny. Tie následne prejdú skenerom, kde zamestnanci skontrolujú či niektoré veci nie sú nebezpečné. Heathrow pomaly začína meniť tieto staré skenery za nové, kedy už nebude treba vyťahovať veci z batožiny, čím by sa mala zrýchliť kontrola.
Qatar Airways letiskový salónik
Qatar Airways má na letisku Heathrow v Londýne dva letiskové salóniky – Qatar Airways Frequent Flyer Lounge a Qatar Airways Premium Lounge. O Qatar Airways Premium Lounge pre cestujúcich v prvej a biznis triede som písala v tomto článku. Recenziu salóniku Qatar Airways Frequent Flyer Lounge pre pravidelných cestujúcich so špeciálnym oneworld statusom (Emerald Tier, Sapphire Tier) plánujem čoskoro.
Nastupovanie do lietadla a odlet
Lietadlá Qatar Airways odlietajú z brán 5 (Gate 5) a 6 (Gate 6). Obe sa nachádzajú oproti letiskovým salónikom a obe sú rozdelené na dve časti: 5/6a, 5/6b. Ak sa letí A380 (Airbus, dvojposchodové lietadlo), tak sa používa brána 6b (Gate 6b), ktorá je pre cestujúcich v prvej a biznis triede. Brána 6a (Gate 6a), je určená pre cestujúcich v ekonomickej triede.
Tentokrát sa použila iba brána 6a, pretože sme leteli Boeing 777-300ER. Nastupovanie (boarding) do lietadla bol úplný chaos. Zvyčajne sa začína s cestujúcimi, ktorí vyžadujú špeciálnu starostlivosť a rodiny s malými deťmi. Z nejakého zvláštneho dôvodu sa letiskový personál rozhodol začať s cestujúcimi v Zóne 1.
Každá letecká spoločnosť má určité pravidlá ako zadeľuje cestujúcich do skupín. Qatar Airways používa zóny pre cestujúcich v ekonomickej triede. Každý cestujúci je priradený do určitej zóny. Je dobré si vždy pozrieť, aká zóna je vytlačená na letenke. Je zbytočné sa postaviť do radu, ak tvoja zóna ešte nebola zavolaná. Zamestnanci ťa pošlú preč.
V zóne 1 nastupovanie do lietadla začalo o 20:50 hod. Na čo sa veľa ľudí cestujúcich v biznis triede postavilo a išlo spýtať, kedy budú nastupovať. Zamestnanci im povedali, aby si ešte sadli, že ich ohlásia neskôr. O 21:00 ohlásili Zónu 2. Predpokladám, že bol iba jeden tunel do lietadla a preto sa zamestnanci letiska rozhodli začať so Zónou 1, ktorá bola úplne na konci lietadla. O 21:03 zavolali zamestnanci Zónu 3.
Videla som, že na ľavej strane sa začali zoskupovať ľudia. Nudila som sa, a preto som sa išla pozrieť, čo sa tam deje. Zamestnanci letiska začali s nástupom ľudí na vozíčkoch. Cestujúci v biznis triede neboli veľmi nadšení týmto postupom. Nakoniec som nastúpila medzi poslednými cestujúcimi. Čo je škoda, pretože sa mi nepodarilo detailne odfotiť vnútro lietadla.
Mnoho ľudí považuje Qatar Airways za jedno z najlepších leteckých spoločností. Po tomto zážitku si to rozhodne nemyslím. Nízko nákladové letecké spoločnosti ako Ryanair a Wizzair zvládajú nastupovanie do lietadla neporovnateľne lepšie.
Qatar Airways sedadlo v ekonomickej triede
Lietadlo Qatar Airways Boeing 777-300 ER má dva typy sedadiel – 42 QSuite pre cestujúcich v biznis triede a 312 sedadiel pre cestujúcich v ekonomickej triede. Biznis trieda je v konfigurácii 1-2-1 sedadlo – jedno sedadlo pri okne na každej strane lietadla a dve sedadlá v strede.
Ekonomická trieda je v zostave 3-4-3. Tri sedadlá pri okne na každej strane a štyri sedadlá v strede. Šírka sedadiel je 43,5 cm (17.1″). Sedadlo sa dá trochu sklopiť, predpokladám že uhol je presne rovnaký ako iné sedadlá v ekonomickej triede iných leteckých spoločností. Opierka na hlavu sa dá prispôsobiť.
Nad každým sedadlom bol odkladací priestor na príručnú batožinu. Nie je ho však extrémne veľa, keďže traja ľudia zdieľajú ten istý priestor. Cestujúci si môžu odložiť menšie tašky alebo kabelky pod sedadlo pred nimi. Toto neplatí pre sediacich pri únikových východoch v radoch 23 a 35. Počas odletu a pristátia priestor pred nimi musí byť prázdny. To isté platilo aj pre nás sediacich v rade 16.
Na sedadle ma čakal malý vankúšik, zabalená deka, slúchadlá a dve malé cestovné vrecká.
Ovládanie sedadla
Sedadlá v radoch 16, 23 a 35 majú dva ovládacie prvky navyše. Keďže pre nimi nie je iné sedadlo, obrazovka sa schováva pod operadlo ruky. To isté platí aj pre mini stolček, ktorý sa používa počas podávania jedla.
Zvyšné sedadlá majú obrazovku a stolík zabudované v sedadle pred ním.
Cestovná taška
Na moje veľké prekvapenie každý cestujúci v ekonomickej triede si našiel na sedadle dva balíčky. V šedom obale bola maska na tvár, dezinfekčný gél a gumené rukavice. V druhom, farebnom obale boli ponožky, maska na oči na spanie, zubná kefka a pasta.
Jedlo a občerstvenie
Mnohé letecké spoločnosti umožňujú cestujúcim vybrať si z ponuky špeciálnych jedál. Tento výber je možný minimálne 24 hodín pred odletom. Ja som si vybrala bezlaktózové jedlo. Okrem bezlaktózového jedla bolo v ponuke vegánske, vegetariánske, bezlepkové jedlo, a mnohé iné jedlá.
Od 24 hodín pred odletom je možné nájsť aj menu. Treba ísť na stránku Qatar Airways a vybrať si “Manage booking”. Následne treba zadať rezervačný kód a priezvisko.
Jedlo začali podávať 1,5 hodiny po odlete. Na tento nočný let z Londýna do Dauhy Qatar Airways pripravili ako predjedlo cestovinový šalát s medovo-horčicovým dresingom. Na výber boli tri hlavné jedlá: dusené hovädzie líčka na hríbovej omáčke, kuracie murgh makhani s ryžou a penne cestoviny. Nezabudli ani na dezert, čo bol jablkový koláč.
Bezlaktózová verzia bol quinoa šalát, treska so zeleninou a ovocie. Ja mám na tú tresku naozaj šťastie. Quinoa šalát a ovocie som dala susedovi, ktorý si zabudol objednať vegánske jedlo.
Na raňajky pred pristátím podávali pečivo z lístkového cesta plnené buď slaninou a vajíčkom, alebo len vajíčkom. Ja som raňajky prespala, takže netuším aká bola bezlaktózová verzia.
Zábava, filmy, wifi, hry
10,6 palcový monitor bol umiestnený pred každým cestujúcim. Nie som si istá, či aj môj rad mal 10,6 palcový alebo menší monitor. Nemerala som to, preto bude veriť informáciám zo stránky leteckej spoločnosti.
Nevýhodou sedenia v rade pri únikových východoch je, že počas odletu a pristávania musí byť monitor schovaný. Kľudne obetujem sledovanie filmov, radšej však budem mať viac miesta na nohy.
V prípade dlhých letov, ako bol tento, cestujúci mohli stráviť čas pozeraním filmov, počúvaním hudby, hraním sa hier (Mahjong, Go a Shogi), či sledovaním rôznych údajov o lete. V ponuke filmov som našla mnohé novinky, ktoré prišli do kín tento rok.
Wifi bola v ponuke. Dokonca bolo 30 minút zadarmo.
Prílet
Let bol dosť trasľavý a skoro celú dobu bola zasvietená ikona bezpečnostných pásov. O 6:25 (katarského času) sa ozval kapitán a oznámil nám, že sa blížime k Dauhe a pristaneme o 45 minút. Okrem toho nám povedal, aké je počasie.
Napokon sme pristáli o 7:12 miestneho času. Trvalo ďalších 10 minút, kým sme sa dostali k letisku. Lietadlo zastalo niekde mimo hlavného terminálnu a prišli pre nás autobusy. Najskôr vystúpili cestujúci v biznis triede, ktorí mali svoj vlastný autobus. Na niekoho dokonca čakala limuzína.
Autobusy nás vysadili pri budove letiska. Cestujúci, ktorí mali ďalší spoj prešli znova bezpečnostnou kontrolou. Tentokrát im nevadilo, že sme mali tekutiny v taškách, kľudne nás pustili ďalej.
Záver
Qatar Airways ma znova milo prekvapil. Nečakala som, že jedálny lístok sa objaví na ich stránke jeden deň pred odletom. Let bol 6 hodín a to nie je dostatok času na to, aby sa človek vyspal.
Nočné lety sú dobré, ak chceš ušetriť na ubytovaní alebo byť v destinácii skoro ráno, aby bolo viac času na prezeranie mesta.
Aké máš ty zážitky z letu s Qatar Airways? Podeľ sa s nami v komentároch.
Najnovšie recenzie letov a letiskových salónikov
- Recenzia salónika Platinum Lounge na letisku v Budapešti
- Recenzia nového salónika MyLounge na letisku Luton
- Katastrofa na letisku v Bratislave – Salónik Mastercard Lounge
- Recenzia Citilink letu z Jogjakarty do Jakarty A320
- Recenzia letu Garuda Indonesia z Jakarty do Jogjakarty B737
- Recenzia Blue Sky Premier Lounge na letisku v Jakarte