Na presun medzi Dauhou v Katare a Abú Dhabí v Emirátoch som využila služby leteckej spoločnosti Qatar Airways. Hoci tento rok nezačal pre Boeing práve najlepšie, stále je to najbezpečnejší spôsob dopravy. V tomto článku sa zameriam na let s Qatar Airways Boeing 737-Max 8 v ekonomickej triede.
Upozornenie: Niektoré odkazy v tomto článku obsahujú odkazy na partnerské produkty. Ak klikneš na odkaz a kúpiš si akúkoľvek službu, môžem získať malú províziu (bez ďalších nákladov pre teba). Pomôže mi to s prevádzkovaním tohto blogu.
Koncom roka (2023) som dostala nápad navštíviť Indonéziu. Na tom by nebolo nič zvláštne, len ja som si zvolila trochu netradičnú cestu – cez Katar, Spojené Arabské Emiráty a Srí Lanku. Cestu som si rozdelila na dve časti. Prvú časť som absolvovala s Qatar Airways, druhú so SriLankan Airlines.
Recenzie letov z tohto výletu do Indonézie:
Lety z výletu do Indonézie
Qatar Airways Airbus B777-300ER ekonomickej triedy z Londýna do Dauhy
Qatar Airways let z Dauhy do Abú Dhabí Boeing 737 Max 8 ekonomická trieda (tento článok)
SriLanka Airlines let z Abú Dhabí do Colomba A320 biznis trieda
SriLanka Airlines let z Colomba do Jakarty Airbus A330 biznis trieda
Garuda Airlines let z Jakarty do Yogyakarty Boeing 737 ekonomická trieda
Citilink let z Yogyakarty do Jakarty Airbus A320 ekonomická trieda
SriLankan Airlines let z Jakarty do Colomba A320 biznis trieda
Fitsair let z Colomba do Abú Dhabí A320 biznis trieda
Qatar Airways let z Abú Dhabí do Dauhy Boeing 737 Max 8 prvá trieda
Qatar Airways let z Dauhy do Londýna (Gatwick) Boeing 787 Dreamliner biznis trieda
Po lete z Londýna do Dauhy (recenzia tu), bol let z Dauhy do Abú Dhabí druhý v poradí na dlhom zozname letov. Keď som si kupovala letenky, netušila som, že meškanie tohto letu bude dlhšie ako samotný let. Čo spôsobilo meškanie? Čítaj ďalej a dozvieš sa, aký vplyv má počasie na leteckú dopravu a ako sa zachraňujú lietadlá.
Kúpa leteniek
Som členom British Airways programu (British Airways Executive Club) a preto si letenky kupujem cez ich webstránku. Qatar Airways a British Airways patria do tej istej alliance (oneworld alliance), preto British Airways ponúka lety aj aliančných partnerov.
Informácie o lete
Let: Qatar Airways 1044
Odlet: Hammad International Airport, Doha (DOH), plánovaný odlet 8:45 AST (odleteli sme 10:23 AST (UTC+3))
Prílet: Abu Dhabi Zayed International Airport (AUH), plánované pristátie 10:50 GST (pristáli sme 11:59 GST (UTC+4))
Dĺžka letu: 0 hr 36 min
Lietadlo: Boeing 737-Max8
Vzdialenosť: 321 km (3257 mi)
Sedadlo: 14F (únikový východ)
Skúsenosť na letisku
Lietadlo z Londýna zaparkovalo na parkovisku pre lietadla, ktoré bolo vzdialené od budovy letiska (terminálu). Preto pre nás prišli autobusy. Qatar Airways má tri typy autobusov podľa triedy, v ktorej cestujúci cestujú – first class (prvá trieda), business class (biznis trieda), economy class (ekonomická trieda).
Let z Londýna som absolvovala v ekonomickej triede, preto som nastúpila do autobusu s označením “economy class”. Iný tam už ani nebol. Vystupovanie z lietadla je podľa triedy. Najskôr vystúpia cestujúci v prvej triede, nasledujú cestujúci v biznis triede a nakoniec idú cestujúci v ekonomickej triede. Posádka lietadla dohliada, aby to tak aj bolo.
Autobus nás odviezol k budove letiska a vyložil nás pri východoch C (Gate C).
Check-in a odovzdanie batožiny
Moja letenka bola z Londýna do Abú Dhabí, s prestupom v Dauhe. Preto som check-in robila v Londýne, kde som dostala do ruky dve letenky. Jedna bola na let z Londýna do Dauhy a druhá bola pre let z Dauhy do Abú Dhabí.
Ak by som mala batožinu, tak by som ju odovzdala v Londýne a vyzdvihla až v Abú Dhabí. Tentokrát som cestovala iba s príručnou batožinou – malým kufríkom a batohom, ktoré som si mohla vziať na palubu lietadla.
Zabudni na drahý roaming, vyskúšaj eSIM
Bezpečnostná kontrola
Netuším podľa čoho sa zamestnanci letiska rozhodujú, kde vyložia cestujúcich. Tentokrát nás vyložili pri východe C 30-40. Nebolo treba prejsť žiadnou bezpečnostnou kontrolou, pretože sme sa ocitli priamo pri východoch C30 (Gate 30) až C40 (Gate 40).
Qatar Airways letiskový salónik
Nemala som čas na preskúmanie letiskových salónikov, pretože môj let do Abú Dhabí mal odletieť o hodinu. Qatar Airways má niekoľko letiskových salónikov na letisku v Dauhe:
- Al Mourjan Business Lounge – The Garden: je pre cestujúcich v prvej a biznis triede na lete Qatar Airways
- Al Mourjan Business Lounge- South: je pre cestujúcich v prvej a biznis triede na lete Qatar Airways (recenzia v tomto článku)
- Al Safwa First Lounge: je iba pre cestujúcich v prvej triede na lete Qatar Airways
- Qatar Airways Platinum and Gold Lounge – North: je pre cestujúcich v prvej a biznis triede na lete spoločnosti oneworld alliance, a Emerald a Sapphire členov programu oneworld alliance
- Qatar Airways Gold Lounge – South: je pre cestujúcich v prvej a biznis triede na lete spoločnosti oneworld alliance, a Emerald a Sapphire členov programu oneworld alliance
- Qatar Airways Platinum Lounge – South: je pre cestujúcich v prvej a biznis triede na lete spoločnosti oneworld alliance, a Emerald členov programu oneworld alliance
- Qatar Airways Silver Lounge – South: je iba pre cestujúcich na lete Qatar Airways
Nastupovanie do lietadla a odlet
Bol to neskutočný chaos. Pri sebe boli štyri východy, kde čakali autobusy. Každý východ mal inú destináciu. Cestujúci sedeli na sedadlách v hale a čakali na ohlásenie ich letu. Samozrejme sa našli aj takí, ktorí sa postavili do radu, aj keď ešte nebol ohlásený let.
O 7:40 začali zamestnanci pri východe C32 volať rodiny s malými deťmi, aby sa postavili do radu. Keď to videli ostatní cestujúci, tak sa samozrejme postavili do radu aj oni. Zo zvedavosti som sa postavila aj ja. O 7:55 ma spolu s malými deťmi a ich rodičmi nahnali do autobusu.
Vonku bolo neskutočne teplo a v autobuse nebola pustená klimatizácia. Asi 15 minút nás tam nechali dusiť sa vo vlastnej šťave, pričom nám nechali otvorené iba zadné dvere (zvyšné dve boli zavreté). Potom nám zatvorili aj tie a my sme nemali žiaden prísun vzduchu.
To už niektorým cestujúcim došla trpezlivosť a začali búchať na dvere, aby si nás zamestnanci stojaci vonku vôbec všimli. V autobuse bolo veľa malých detí, ktoré trpeli viac ako my dospelí. Zamestnanci sa začali rozčuľovať, že čo si to dovoľujeme búchať na dvere. Myslela som, že jeden pán ich tam aj ubije.
Našťastie nám pustili klímu a o 8:17 sme sa konečne pohli k lietadlu. Bola to vyhliadková cesta, lebo nás povozili po celom letisku, kde som mala možnosť vidieť z blízka obrovské lietadlá ako Airbus A380 a A350.
Odlet
Na takýto krátky let (iba 40 minút) sme mali až sedem letušiek (cabin crew = letecký personál). Šesť malo na hlave bordovú baretku a jedna mala hnedú.
Hoci sme mali plánovaný odlet o 8:45, o 8:50 sme stále čakali na cestujúcich. O 8:53 sa ozval pilot a oznámil nám, že let má byť 40 minút. Ospravedlnil sa za meškanie a oznámil nám, že čakáme na členov druhej posádky, pretože ich budeme presúvať do Abú Dhabí.
Nová posádka došla o 9:20 a posadala si pomedzi cestujúcich. Keďže pri mne bolo voľné sedadlo, tak si jeden člen posádky sadol ku mne. Dúfala som, že to bude jeden z pilotov. Žiaľ, nebol.
Využila som čas, kým sme čakali na odlet a zisťovala, prečo idú s nami do Abú Dhabí. Chalanisko povedal, že deň predtým bola obrovská búrka v Abú Dhabí a lietadlo nemohlo odletieť. Tak sú na záchrannej misii. Prišlo mi to také veselé, že to nazval záchranná misia.
Druhá posádka bola na ceste do Dubaja, kde bolo iné lietadlo, ktoré išli zachrániť. V podstate každá posádka lietadla má určitú pracovnú dobu (od 8 do 12 hodín). Ak kvôli zlému počasiu alebo nejakej technickej chybe nemôže lietadlo odletieť načas, môže sa stať, že posádka presiahne danú pracovnú dobu. Z bezpečnostných dôvodov nie je povolené pracovať nadčasy a preto musí prísť náhradná posádka.
Stále sme stáli na mieste, tak som zvedavo sledovala, čo sa deje. Jeden člen posádky mal problém s dokladmi. Podľa môjho suseda nesedeli mená na zozname, ktorý bol doručený letisku, s členmi posádky. Trvalo im skoro 40 minút, kým tento problém vyriešili.
Napokon zamestnanci letiska opustili lietadlo o 10:00 a my sme mohli vyraziť.
Qatar Airways sedadlo v ekonomickej triede
Lietadlo Qatar Airways Boeing 737-Max 8 má dva typy sedadiel – 8 sedadiel pre cestujúcich v prvej triede a 168 sedadiel pre cestujúcich v ekonomickej triede. Na letoch medzi krajinami Blízkeho východu ponúka Qatar Airways prvú a ekonomickú triedu. Prvá trieda je vlastne biznis trieda, kde sú sedadlá na začiatku lietadla. Každé lietadlo Boeing 737-Max 8 má vpredu dva rady sedadiel v zostave 2-2. Teda dve sedadlá na každej strane.
Ekonomická trieda je v zostave 3-3. Tri sedadlá pri okne na každej strane. Sedadlá Collins Aerospace Meridian ponúkajú 4 rôzne polohy nastavenia opierky hlavy. Každé sedadlo má šírku 44,5 cm (17.5″). Sedadlo sa dá trochu sklopiť. Predpokladám že uhol je presne rovnaký, ako majú iné sedadlá v ekonomickej triede iných leteckých spoločností.
Sedadlo bolo vybavené USB zásuvkou na nabíjanie mobilov alebo tabletov, ktorá sa nachádzala na sedadle predo mnou. Okrem toho tam bol držiak na mobilné zariadenie a rozkladací stolík.
Vždy, keď mám príležitosť, tak si vyberiem sedadlo pri únikovom východe (emergency exit). Tieto rady sedadiel majú oproti ostatným radom v lietadle väčší priestor na nohy.
Odkladací priestor
Nad každým sedadlom bol odkladací priestor na príručnú batožinu. Nie je ho však extrémne veľa, keďže traja ľudia zdieľajú ten istý priestor. Cestujúci si môžu odložiť menšie tašky alebo kabelky pod sedadlo pred nimi. Toto neplatí pre sediacich pri únikových východoch v radoch 14 a 15. Počas odletu a pristátia priestor pred nimi musí byť prázdny.
Cestovná taška
Na tomto krátkom lete sme nedostali žiadnu tašku. Veľmi by ma prekvapilo, ak by sme niečo dostali.
Jedlo a občerstvenie
Toto ma naozaj šokovalo. Asi 10 minút po odlete začala posádka rozdávať každému cestujúcemu fľašu vody alebo pomarančového džúsu a krabičku s jedlom. Počas tohto letu rozdávali škatuľku so syrovou pizzou. Netuším, ako chutila. Musela som ju vrátiť, keďže som si nechcela pokaziť dovolenku zdravotnými problémami (intolerancia na laktózu).
Zábava, filmy, wifi, hry
Žiadne z lietadiel Boeing 737-Max 8 nemá monitor. Qatar Airways ponúka wifi. Po prihlásení sa svojím mobilným zariadením môžu cestujúci sledovať rôzne filmy a programy priamo na svojom zariadení. Ja som to nestihla vyskúšať, pretože som bola zaneprázdnená kecaním s mojím spolusediacim.
Prílet
Let bol veľmi krátky. Ešte sme poriadne ani nevzlietli a už pilot hlásil, že sa blížime k Abú Dhabí a začíname s pristávaním.
Pristáli sme o 12stej miestneho času (UTC+4). Lietadlo zaparkovalo vedľa iného Qatar Airways lietadla. Asi to bolo to, ktoré prišli zachrániť. Ako som kráčala popri východe, kde sa malo nastupovať, videla som tam napísané Doha.
Najskôr bolo treba prejsť pasovou kontrolou, kde si ma odfotili a zosnímali mi odtlačky prstov pravej ruky. Následne som dostala pečiatku do pasu a mohla som vyraziť na spoznávanie Abú Dhabí. Čo vidieť v Abú Dhabí? Viac v tomto článku.
Záver
Toto bol naozaj krátky let, netrval ani 40 minút. Qatar Airways má naozaj efektívnu posádku, ktorá dokázala rozdať jedlo a pitie 168 ľuďom za tento krátky čas.
Po návrate domov som napísala sťažnosť na pracovníkov letiska, ktorí nás uzavreli v horúčave do autobusu bez prívodu vzduchu. Takéto situácie vždy treba hlásiť leteckým spoločnostiam. Aj keď v tomto prípade som mala pocit, ako keby to bolo hádzanie hrachu na stenu. V odpovedi sa vyhovárali na zlé počasie, ktoré ovplyvnilo prevádzku. Čo má zlé počasie spoločné s pustením klímy v autobuse?
Máš podobné skúsenosti? Aké boli reakcie leteckých spoločností po nahlásení problému?
Najnovšie recenzie letov a letiskových salónikov
- Recenzia salónika Platinum Lounge na letisku v Budapešti
- Recenzia nového salónika MyLounge na letisku Luton
- Katastrofa na letisku v Bratislave – Salónik Mastercard Lounge
- Recenzia Citilink letu z Jogjakarty do Jakarty A320
- Recenzia letu Garuda Indonesia z Jakarty do Jogjakarty B737
- Recenzia Blue Sky Premier Lounge na letisku v Jakarte